„Interesuje mnie pozycjonowanie w AdWords” czy „proszę o informację ile kosztuje u was pozycjonowanie w Google Ads” – podobne zdania każdy ze specjalistów ds. marketingu online usłyszał w swojej karierze przynajmniej raz. Najczęściej padają one z ust potencjalnych klientów, którzy dotychczas nie mieli do czynienia z żadną formą promocji swojej witryny w sieci. Tym samym nie zdają sobie sprawy z tego, że „pozycjonowanie” i „kampania w Google Ads” (dawnym AdWords) to dwie, zupełnie różne usługi. Czym więc różnią się one od siebie i skąd w ich przypadku tyle pomyłek merytorycznych? – Odpowiedzi na te pytania postaramy się udzielić w poniższym artykule – skupiając się przy tym na głównych, podstawowych aspektach, dotyczących specyfiki obu tych rozwiązań.
Pozycjonowanie i Google Ads – podobieństwa
Zarówno reklama tekstowa Google Ads, jak i
organiczny wynik danego wyszukiwania w Google, na pierwszy rzut oka wyglądają
podobnie: charakteryzuje je wyszczególniony nagłówek (oznaczony kolorem
niebieskim) i część „opisowa”.
Obie
usługi są płatne, jeśli chcemy „pomóc” naturalnym statystykom naszej strony. Działania
SEO mają bowiem na celu przyśpieszenie naturalnych „wzrostów” domeny w
wyszukiwarce.
Informacje dotyczące danej witryny pojawiają się
w wyszukiwarce po wpisaniu określonego zapytania tematycznego (tzw. słowo
kluczowe). Tym samym wpisanie w pole wyszukiwania frazy np. „buty damskie na
lato” spowoduje wyświetlenie się zarówno organicznych wyników wyszukiwania
(również tych pozycjonowanych odpłatnie), jak i linków sponsorowanych (reklama
Google Ads).
Pozycjonowanie kontra Google Ads – różnice
Kampanie Google Ads są wyłącznie płatną formą
reklamy internetowej. Proces pozycjonowania witryny zaś odbywa się w sposób naturalny
(i częściowo od nas niezależny) poprzez działanie specjalnych robotów
indeksujących, „pracujących” w wyszukiwarce Google. W usługach z zakresu SEO
płatne są dodatkowe działania, które mają na celu przyśpieszenie i wsparcie
owego naturalnego procesu – czyli zdobywania przez stronę www lepszych pozycji
w organicznych wynikach wyszukiwania.
Treści pochodzące z kampanii zawsze oznaczone są
napisem „Reklama” oraz pojawiają się w określonych miejscach wyszukiwarki (np.
na górze lub na dole strony). Oprócz reklam tekstowych Google Ads, mogą
wyświetlać się tam również inne formaty linków sponsorowanych – np. produktowe,
dostępne także w zakładce Zakupy.
Reklamy Google Ads kierowanie na sieć
wyszukiwania działają głównie w oparciu o słowa kluczowe, a ich skuteczność
zależy między innymi od jakości treści reklamowych i strony docelowej
przedsiębiorcy. Pozycjonowanie witryny (SEO) natomiast polega na budowaniu jej
wartościowego zaplecza w postaci linków odsyłających (link building),
wzmacnianiu pozycji strony w wyszukiwarce na konkretne frazy, ale również na
dbałości o właściwą merytorykę i optymalizację techniczną w obrębie samej
domeny – tak, by „roboty Google’a” stale uznawały ją za unikatową i cenną (bez
względu na kolejne, stale zmieniające się algorytmy wspomnianej wyszukiwarki,
wyznaczające trendy jakości stron www).
Odpowiednio zoptymalizowana i dofinansowana
kampania może sprawić, że reklamy danej marki będą widoczne na dobrej pozycji w
wyszukiwarce bardzo szybko (w przeciągu kilku dni lub nawet godzin) – na
zasadach przypominających aukcję internetową. W przypadku pozycjonowania
natomiast, na mierzalne efekty możemy liczyć raczej w perspektywie długofalowej.
Sporadycznie bywają widoczne „od razu”, często są też uzależnione od algorytmów
samej wyszukiwarki (która co jakiś czas zmienia wymogi i priorytety względem
treści na stronach i samych metod ich pozycjonowania w wynikach organicznych).
Kampanię Google Ads można wstrzymać w każdej
chwili. Pozycjonowanie witryny, nawet po wstrzymaniu działań płatnych, jest
procesem ciągłym – odbywa się cały czas, zgodnie ze specyfiką pracy
wyszukiwarki (choć w formie naturalnej przebiega o wiele wolniej i nie zawsze
skutecznie).
SEO czy Ads – co wybrać?
Cóż zatem powinniśmy zrobić, kiedy zależy nam na poprawie
widoczności naszej marki w sieci, a docelowo oczywiście na sprzedaży
oferowanych przez nas produktów i usług? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i
niekiedy uzależniona bywa od indywidualnego KPI danego przedsiębiorstwa. Niemniej
jednak powinniśmy pamiętać, że prócz działań promocyjnych – zapewniających nam
szybką (niemalże natychmiastową) widoczność i ruch na stronie – na naszą
korzyść działają również zabiegi drobniejsze, które w dalszej perspektywie
zapewnią nam stabilną pozycję i wyraźną obecność w naturalnych wynikach
wyszukiwania (nawet wówczas, gdy płatne działania już ustaną). Kiedy bowiem w
grę wchodzi przychód bądź kwestia przetrwania naszej firmy na rynku, tak
naprawdę zasada jest bardzo prosta: im nas więcej, tym lepiej. W sieci także.
Czy ten tekst był dla Ciebie pomocny? Jeśli tak, daj mi o tym znać udostępniając materiał lub zostawiając “serduszko” pod artykułem. Jeśli potrzebujesz informacji na inny temat związany z Google Ads – skontaktuj się ze mną w celu wspólnego omówienia Twoich wątpliwości!