Jak uruchomić pierwszą kampanię Google Ads (AdWords)

Piotr Jamroz
Certyfikowany specjalista Google Ads

Niezależny, certyfikowany specjalista Google Ads z 14-letnim doświadczeniem w branży. W swoich działaniach daleki od korporacyjnych zasad, sztywnej polityki współpracy i biurokracji. Po godzinach autor poniższego bloga, w którym objaśnia najpopularniejsze, a zarazem najbardziej niejasne zagadnienia dotyczące form i charakterystyki systemu Google Ads (dawnego AdWords) – jak również tematom mu pokrewnym.

Szukasz specjalisty?
Skontaktuj się ze mną!

+48 570 167 777 piotr.jamroz@risenow.pl

Spis treści

Kiedy myślimy o uruchomieniu kampanii reklamowych może kierować nami kilka powodów, ale głównym z nich jest pozyskanie klienta. Niezależnie czy zajmujemy się handlem, czy świadczymy usługi –zawsze dążymy do tego, by zwiększać przychód. Kampanie Google Ads dają nam wiele możliwości, by to osiągnąć. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że ich spektrum rozciąga się od kampanii tekstowych w wyszukiwarce, przez kampanie banerowe (graficzne) w Sieci Reklamowej, aż po kampanie wideo na YouTube.

Zacznijmy od najprostszej i najbardziej intuicyjnej kampanii, czyli Google Ads Express.

Czytając dalej dowiecie się jak utworzyć taką kampanię krok po kroku.

Tworzenie konta Google

Aby móc korzystać ze wszystkich dostępnych funkcjonalności Google, takich jak Google Ads lub Google Analytics, należy posiadać konto Google. Można je założyć np. poprzez utworzenie konta Gmail. Drugą możliwością jest wykorzystanie posiadanego już adresu w domenie innej niż gmail.com.

Następnie otwieramy w przeglądarce stronę ads.google.com. Jeśli już posiadamy konto Google, klikamy „Zaloguj się”, po czym logujemy się z wykorzystaniem naszego (wybranego uprzednio) loginu i hasła. Jeśli nie posiadamy jeszcze własnego konta Google Ads, wybieramy opcję „Zarejestruj się”. W obu przypadkach pojawi nam się następujący widok:

Google Ads strona logowania
Rys. 1. Strona logowania Google Ads

Teraz skupiamy się na utworzeniu nowego konta, dlatego klikamy w „Utwórz konto”, tym samym przechodząc do takiego widoku:

Google Ads tworzenie nowego konta
Rys. 2. Tworzenie konta Google Ads

W tym momencie dokonujemy wyboru – czy chcemy skorzystać z naszego (nie „gmailowego”) konta mailowego, czy też tworzymy nowe. Jako że dopiero zaczynamy naszą przygodę z Google Ads, wybieramy drugą opcję i zakładamy nowe konto w domenie gmail.com. W powyższym widoku klikamy zatem „Zamiast tego utwórz konto Gmail”. Po przejściu do kolejnego ekranu uzupełniamy dane naszego nowego konta:

Google Ads tworzenie konta gmail
Rys. 3. Tworzenie konta Gmail

Klikając dalej przechodzimy do drugiego pola, w którym uzupełniamy resztę danych. Mają one służyć między innymi do późniejszego odzyskiwania konta, jeśli zapomnimy lub zgubimy hasło.

Weryfikacja konta Google Ads
Rys. 4. Uzupełnianie danych profilu

Należy również pamiętać o tym, by data urodzenia wskazywała na wiek powyżej 18 lat – w innym przypadku nie będziemy mogli korzystać ze wszystkich funkcjonalności. Jedną z nich jest reklama w systemie Google Ads, która jest dostępna tylko dla dorosłych użytkowników.

Następnym (i jednocześnie ostatnim) krokiem do utworzenia konta jest wyrażenie zgód:

Google Ads prywatność i warunki
Rys. 5. Zgody na warunki korzystania z usług Google 

Tworzenie kampanii reklamowej Google Ads Express

Po przetworzeniu danych strona przekierowuje nas bezpośrednio do panelu tworzenia nowej kampanii Google Ads. Mamy do wyboru trzy możliwości – w zależności od biznesu jaki prowadzimy oraz efektów, jakie powinna przynieść nasza reklama.

Wybór celu reklamowego Google Ads Express
Rys. 6. Wybór celu reklamowego Google Ads Express

Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z nich:

– Uzyskaj więcej połączeń – ten cel wybieramy, jeśli naszym głównym sposobem na pierwszy kontakt z klientem jest rozmowa telefoniczna, bo w jej trakcie możemy omówić wszelkie szczegóły związane z usługą i spotkanie w siedzibie firmy nie jest konieczne. Jest to dobre rozwiązanie np. dla firm oferujących usługi hydrauliczne, które świadczone są nie w siedzibie firmy, lecz w domu klienta (a wcześniejszych kontakt telefoniczny jest wymagany, by ustalić jego potrzebę co do charakteru i zakresu naszych prac).

– Uzyskaj więcej wizyt w fizycznej lokalizacji Twojej firmy – jest to cel przeznaczony dla firm, które stawiają na pierwszy kontakt z klientem w sklepie „tradycyjnym” (stacjonarnym). Decydujemy się na ten wybór, jeśli nasza firma ma fizyczną siedzibę, a wykonanie usługi wymaga obecności klienta. Przykładem może być restauracja czy sklep specjalistyczny (np. zoologiczny), które nie mają możliwości sprzedaży online.

– Uzyskaj więcej transakcji sprzedaży lub rejestracji w witrynie – to cel, na który powinniśmy się zdecydować, gdy nasza działalność odbywa się głównie w Internecie, a nasz potencjalny klient (który chciałby u nas coś kupić lub skorzystać z naszych usług) może wszystko załatwić poprzez wizytę na naszej stronie www. Jest to najlepsze rozwiązanie na przykład dla osób prowadzących sklep internetowy lub doradztwo w formie online.

Poniżej skonfigurujmy kampanię dla przykładowej strony przedsiębiorcy, który prowadzi salon fryzjerski. Jego głównym celem jest „pokazanie się” okolicznym klientom i nakłonienie ich do umówienia wizyty przez telefon. Wybieramy zatem opcję „Uzyskaj więcej połączeń”.

Cel kampanii, więcej połączeń telefonicznych
Rys. 7. Wybrany cel kampanii Google Ads Express

Następnym krokiem jest uzupełnienie informacji o firmie:

Uzupełnianie informacji o firmie
Rys. 8. Uzupełnianie informacji o firmie

Podajemy nazwę firmy (może mieć nie więcej niż 120 znaków) oraz adres strony internetowej.

W kolejnym kroku system prosi nas o wskazanie ustawień lokalizacji – a zatem obszarów skąd mogą do nas dojechać potencjalni klienci. Możemy to zrobić przez wpisanie adresu firmy oraz obszaru (okręgu) wyrażonego w kilometrach:

Wybór obszaru działalności
Rys. 9. Wybór obszaru działalności

lub wybranie konkretnych miast/miejscowości, w których chcemy emitować reklamy:

Wybór obszaru działalności c.d.
Rys. 10. Wybór obszaru działalności cd.

Dalej określamy produkt lub usługę, jakie chcemy reklamować. Na podstawie danych, które Google do tej pory zebrał o naszym biznesie (z podanej przez nas strony internetowej) system podpowiada nam możliwe opcje wyboru:

Określanie produktu lub usługi
Rys. 11. Określanie produktu lub usługi

Następnie ustalamy język oraz kategorię (charakteryzującą naszą markę). Pośród produktów lub usług w części „Wybrane dla Ciebie” znajdują się te, które system Google „kojarzy” z naszą branżą. Poprzez kliknięcie każdej z podpowiedzi dodajemy ją do pakietu naszych usług. Jeśli natomiast naszym zdaniem czegoś brakuje, możemy je dodać poprzez kliknięcie przycisku „+Dodaj kolejne”. Wówczas ręcznie wpisujemy te, które chcemy dodać, a następnie przechodzimy do kolejnego kroku wybierając przycisk „Dalej”.

Teraz przyszedł czas na utworzenie tekstu reklamowego. Do wykorzystania mamy dwa nagłówki (limit dostępnych znaków w każdym z nich wynosi 30) i pole opisu (80 znaków).

Tworzenie tekstu reklamowego Google Ads Express
Rys. 12. Tworzenie tekstu reklamowego

Celem naszej reklamy jest połączenie telefoniczne, dlatego w kolejnym kroku system Google Ads prosi nas o podanie numeru telefonu:

Uzupełnianie numeru telefonu Google Ads Express
Rys. 13. Uzupełnianie numeru telefonu

Następnie przechodzimy do określenia wysokości naszej inwestycji w reklamę internetową.

Ustalanie budżetu reklamowego Google Ads Express
Rys. 14. Ustalanie budżetu reklamowego

Poprzez przesunięcie suwaka bądź ręczne wpisanie kwoty, wyznaczamy nasze średnie wydatki dzienne. System od razu przelicza to na wydatki miesięczne oraz automatycznie podaje estymację ilości wyświetleń oraz kliknięć w reklamę. Co ciekawe, część suwaka jest podświetlona – warto na to zwrócić uwagę, ponieważ jest to z kolei sugestia od Google, która mówi nam w jakich zakresach budżetów dziennych porusza się nasza konkurencja.

Po wybraniu wysokości budżetu przechodzimy do podsumowania naszych dotychczasowych decyzji i ustawień:

Podsumowanie ustawień kampanii Google Ads Express
Rys. 15. Podsumowanie ustawień kampanii

Jeśli wszystko jest w porządku, zatwierdzamy je poprzez naciśnięcie przycisku „Dalej”.

Tym sposobem przechodzimy do ostatniego już kroku konfiguracji kampanii, jakim jest uzupełnienie danych o płatnościach.

Tworzenie profilu płatności

W górnej części uzupełniamy dane naszej firmy:

Uzupełnianie danych rozliczeniowych firmy
Rys. 16. Uzupełnianie danych rozliczeniowych firmy

Dalej decydujemy, czy płatności mają być automatyczne (ściągane z karty kredytowej po osiągnięciu progu wydatków), czy ręczne (przelewamy środki „z góry” i reklama działa do momentu ich wykorzystania):

Wybór sposobu rozliczenia kampanii Google Ads Express
Rys. 17. Wybór sposobu rozliczenia kampanii

Jeśli zdecydujemy się na płatności automatyczne, warunkiem koniecznym jest podanie danych karty kredytowej:

Uzupełnianie danych karty kredytowej
Rys. 18. Uzupełnianie danych karty kredytowej

Jeśli zdecydujemy się jednak na płatności ręczne, mamy do wyboru wspomnianą już wcześniej kartę kredytową, debetową lub przelew środków.

Wybór formy płatności Google Ads Express
Rys. 19. Wybór formy płatności

Po za twierdzeniu danych płatności kliknięciem w „Wyślij”, system pokaże nam dane dotyczące przelewu (jeśli zdecydowaliśmy się właśnie na tę płatność)

Dane do przelewu środków na kampanię Google Ads Express
Rys. 20. Dane do przelewu środków na kampanię

lub od razu przekieruje do widoku, na którym ujrzymy „Gratulacje” –świadczące o poprawnym ukończeniu konfiguracji naszej kampanii:

Potwierdzenie utworzenia kampanii Google Ads Express
Rys. 21. Potwierdzenie utworzenia kampanii

W ciągu około godziny nasza pierwsza kampania Google Ads Express będzie widoczna w wyszukiwarce. Jej statystyki możemy podglądać poprzez zalogowanie się na stronę ads.google.com. Jak odczytywać je właściwie i jak weryfikować skuteczność poszczególnych elementów kampanii? – O tym dowiecie się już wkrótce.

Czy ten tekst był dla Ciebie pomocny?

Jeśli tak, daj mi o tym znać udostępniając materiał lub zostawiając “serduszko” pod artykułem. Jeśli potrzebujesz informacji na inny temat związany z Google Ads – skontaktuj się ze mną w celu wspólnego omówienia Twoich wątpliwości!

Podziel się tym wpisem

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zobacz również