Google Ads to system reklamowy Google, który pozwala na emitowanie reklam tekstowych, graficznych i video z wykorzystaniem wyszukiwarki tejże marki oraz tzw. sieci reklamowej. Z takiej formy promocji może skorzystać każdy – zarówno właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i wielkie korporacje. Niektórzy z nich uruchamiają kampanię samodzielnie, inni postanawiają zlecić jej wykonanie specjaliście. Skąd jednak możemy mieć pewność, że dana osoba wie co robi i będzie mądrze zarządzać naszym budżetem reklamowym w przypadku, kiedy zdecydujemy się na drugie rozwiązanie? By ułatwić wybór potencjalnym reklamodawcom, Google wprowadził system certyfikatów, które weryfikują poziom wiedzy danego fachowca.
Certyfikat Google Ads jest (zgodnie z definicją) profesjonalną akredytacją, oferowaną przez Google osobom, które osiągnęły biegłość w podstawowych oraz zaawansowanych aspektach obsługi powyższego systemu reklamowego. Posiadanie certyfikatu dowodzi, że dana osoba została uznana za specjalistę w danej dziedzinie reklam online.
Aktualnie swoją wiedzę można potwierdzać poprzez zdobycie 5 różnych typów certyfikatów. Pokrótce omówię każdy z nich.
Pierwszym etapem, od którego swoją „przygodę” z GA zaczyna większość specjalistów, jest certyfikacja z reklamy w sieci wyszukiwania. Poprzez przyznanie tego odznaczenia Google potwierdza, że jego posiadacz:
Test certyfikacyjny trwa 75 minut i składa się z 50 pytań. Aby został uznany za zdany, należy odpowiedzieć poprawnie na minimum 80% pytań.
Powyższy certyfikat potwierdza z kolei specjalizację z reklam kierowanych sieć reklamową Google. Posiadacz tego zaświadczenia:
Test potwierdzający umiejętności zawiera 49 pytań i trwa 75 minut. Aby go zaliczyć, należy uzyskać minimum 80% poprawnych odpowiedzi.
Powyższa certyfikacja świadczy o nabytych umiejętnościach z zakresu konfiguracji i prowadzenia kampanii produktowych Google Ads (inaczej: Google Shopping). Poprzez przyznanie tego certyfikatu Google potwierdza, że zdający:
W tym przypadku również zdający ma 75 minut na rozwiązanie testu, który w przypadku reklam produktowych składa się z 46 pytań. Aby uzyskać „zaliczenie”, należy poprawnie odpowiedzieć na co najmniej 80% z nich.
Specjalista, który chce udowodnić swoja wiedzę z zakresu kampanii wideo oraz YouTube, potwierdza tym certyfikatem następujące umiejętności:
Podobnie jak w przypadku egzaminu z umiejętności dotyczących reklam w wyszukiwarce, test ten zawiera 50 zadań, na których rozwiązanie zdający ma 75 minut. Jego wynik jest pozytywny, jeśli odpowiedź na minimum 80% zawartych w nim pytań jest poprawna.
Najnowszym, a jednocześnie najbardziej zaawansowanym egzaminem, jest test sprawdzający umiejętności z zakresu analizy oraz skutecznej optymalizacji reklam. Poprzez przyznanie go danej osobie zdającej, firma Google potwierdza, że:
Podobnie jak w przypadku dwóch wcześniej wymienionych testów egzaminacyjnych, „sprawdzian” ten trwa 75 minut i składa się z 50 pytań. Certyfikację uzyskuje się wówczas, kiedy udzieli się poprawnej odpowiedzi na więcej niż 80% z nich.
Testy certyfikacyjne Google może rozwiązywać każdy – podejście do tego rodzaju egzaminów jest bezpłatne. Wystarczy posiadać konto Google i zarejestrować się w programie Google – Skillshop.
Każdy, kto uzyskał wynik pozytywny, otrzymuje możliwość umieszczenia na swojej stronie internetowej (bądź wizytówce czy koncie LinkedIn) informacji o swojej certyfikacji. Potwierdzenie umiejętności nie jest jednak bezterminowe i jeśli minął już rok od daty zaliczenia danego egzaminu, a przy tym nie został on powtórzony (z uzyskaniem równie wysokiego wyniku), należy bezzwłocznie usunąć informacje o posiadanych kwalifikacjach.
Dzięki temu programowi (oraz konieczności ciągłego weryfikowania, aktualizowania i potwierdzania zdobytej wiedzy) Google pokazuje, który ze specjalistów posiada aktualne umiejętności z zakresu promocji w tym autorskim systemie reklamowym. Jest to bardzo ważne głównie ze względu na liczbę zmian, każdego roku zachodzących zarówno w samym interfejsie, jak i możliwościach reklamowych Google Ads.
Czy ten tekst był dla Ciebie pomocny? Jeśli tak, daj mi o tym znać udostępniając materiał lub zostawiając “serduszko” pod artykułem. Jeśli potrzebujesz informacji na inny temat związany z Google Ads – skontaktuj się ze mną w celu wspólnego omówienia Twoich wątpliwości!